Sammenligningsportaler buldrer frem på nettet

Kan du huske tilbage i 80’erne og 90’erne, når der skulle bestilles rejser?

Dengang foregik det således, at du tog din telefon og ringede til rejsebureauet for at bestille det seneste rejsekatalog. Herefter fik du tilsendt to kataloger: èt hvor destinationer og hoteller fremgik, og èt hvor du kunne se priserne ud fra den uge, du gerne ville afsted i.

Sådan er det ikke mere. Gudskelov, fristes man til at sige.

Globaliseringen og nye teknologiske muligheder har gjort valget af leverandør nemmere, hurtigere og mere overskueligt. Vi bruger i højere grad de digitale platforme og kanaler, når vi søger information, for herefter at vælge vores foretrukne udbyder.

Netop denne informationssøgning er noget, som har skabt nye muligheder for de såkaldte sammenlignsportaler, der i disse år buldrer frem på nettet.

Alt samlet ét sted

Disse sammenligningsplatforme specialiserer sig i at hjælpe private og virksomheder med at vælge de rigtige leverandører inden for alt fra den bedste kopimaskine til det billigste lån.

Platformenes ypperste opgave er at samle al relevant information om de forskellige udbydere. Hvad der vurderes som relevant information, afhænger naturligvis af produktets art. Ofte er prisen naturligvis en vigtig parameter, men ting som leveringstid, servicemuligheder og rådgivning vægtes også højt.

På den måde søger vi som forbruger de samme oplysninger, som hvis vi selv undersøgte markedet. Fordelen ved alle disse sider er, at vi, som forbrugere, får alle informationerne samlet ét sted, i stedet for at google os frem til leverandørerne.

På den måde sparer vi tid. Og hvem kan ikke bruge mere af det?

Sammenligningssiderne lever naturligt nok ikke af ren filantropi. De vil, ligesom alle andre, gerne tjene penge. Og det gør de. Mange af dem endda.

Simpelt forklaret tjener siderne penge gennem kommission. Der samarbejdes med de forskellige aktører på de pågældende markeder. Det betyder derfor, at hvis du bruger en tjeneste til at finde de næste rejse, så får tjenesten penge af den rejseudbyder, du vælger.

Hvor meget de enkelte tjenester får, er afhængigt af produktet du søger og vælger. Men det er ikke for sjov, at sider som Momondo har råd til at investere i reklamer på TV. Tænk over det.

Reel sammenligning?

Selvom der er store muligheder for forbrugerne ved at anvende de nye sammenligningsmuligheder, så skal man altså være vaks ved havelågen. Det skyldes den kommission, som siderne opnår ved at sende dig videre til de respektive produktbydere.

Problemet opstår ved, at ikke alle samarbejdspartnerne på de forskellige platforme ikke betaler det samme i kommission til siden.

Og det er et problem.

For selvfølgelig vil alle gerne tjene så mange penge som muligt. Men når samarbejdspartner A giver 100 kr. for et salg og samarbejdspartner B kun giver 80 kr., hvem tror du vil få den mest prominente plads på sammenligningstjenesten?

Rigtigt gættet – det vil naturligvis den samarbejdspartner, der betaler mest.

Men er det ensbetydende med, at det er det bedste leverandøralternativ? Ikke altid. Man ser en gang imellem, at nogle sider finder på alternative måder at rangere samarbejdspartnerne på. Og det er på en måde, der kun er til fordel for dem selv. Dem der giver betaler mest, rangerer højest på siden. Færdig.

Derfor: De nye muligheder kan hjælpe dig meget i form af sparet tid og penge, men du skal blot huske at kigge flere leverandører igennem.