Kan man tabe sig af at gå i sauna?

Sommeren nærmer sig, og derfor er der mange, som går på kur for at blive helt klar til bikinisæsonen. I dette indlæg undersøges det, hvorvidt saunabesøg er en anbefalelsesværdig strategi, når man gerne vil tabe sig.

I lang tid har der været en sejlivet diskussion om, hvorvidt man taber sig af saunabesøg. Diskussionen har nok varet så længe, som tilfældet er, fordi svaret er lidt både og… Lad mig nuancere.

Når man opholder sig i en varm sauna, taber man sig, men vægttabet skyldes mængden af vand, man sveder ud. Vægttabet er derfor ikke varigt. Så snart man drikker en slurk vand, tilsvarende den man har svedt ud, vil vægttabet være udlignet.

Derfor er sporadiske saunabesøg i sig selv ikke nogen holdbar strategi, hvis formålet er at stå ultraskarpt til bikinisæsonen. Der skal andre midler og metoder i brug – motion og sund kost!

Dog kan der være rigtig mange fordele forbundet med at visitere en sauna en gang imellem, og jeg vil vove den påstand, at saunabesøg indirekte kan have positiv indflydelse på, hvorvidt man formår at tabe sig.

Denne påstand skyldes, at saunabesøg er et godt middel mod ømme muskler, og ømme muskler er en hyppig årsag til at skippe et træningspas. Ligeledes øger man sit mentale overskud via saunabesøg.

Der er mange forskellige saunaer på markedet, og særligt infrarøde saunaer skulle være effektive, når det kommer til smertelindring og forebyggelse af ømhed i led og muskler.

Få mere energi af saunagus

Saunagus er blevet et ganske udbredt fænomen i løbet de sidste par år, men hvad refererer begrebet egentlig til? Det er der mange, som endnu ikke ved, hvorfor vi lige starter med en begrebsafklaring.

I klassisk forstand består saunagus af en session, som varer mellem 10 og 15 minutter. Sessionen forløber ved, at en gusmester hælder en blanding af olier og vand på saunaovnen. Herefter svinges varmen rundt i saunaen ved hjælp af en særlig teknik med et håndklæde, som gusmesteren har tillært sig.

Når sessionen er overstået, skal deltagerne nedkøles, hvilket kan ske på flere forskellige måder, blandt andet ved hjælp af en iskold dukkert.

Når kroppen bliver udsat for voldsom varme og kulde, arbejder den yderst aktivt, og immunforsvaret styrkes.

Saunagus har ry for at øge ens motivation og lyst til at være aktiv. Disciplinen kan virke opkvikkende og højne ens mentale overskud.

Saunagus kan derfor være et rigtig godt redskab til at opnå ens mål om at leve en sundere tilværelse. Dyrker man saunagus i ny og næ, bliver det nemlig formentlig lettere at tvinge sig selv ud og løbe i al slags vejr.

Saunabesøg som belønning er en effektiv motivationsfaktor

Mange forbinder saunabesøg med selvforkælelse, og netop derfor kan man med fordel belønne sig selv med et saunabesøg, hver gang man har overstået fysiske strabadser.

Det er altid lettere at tage sig sammen og bide i det sure æble, hvis der er en gulerod for enden af strabadserne, og hvis guleroden er et saunabesøg, mindsker man risikoen for ømme muskler dagen derpå. Win-win.