SAS har mange flyvninger i Skandinavien, men står derfor også for en del aflyste fly, flyforsinkelser og mistet bagage. I kølvandet på disse hændelser opstår der en række krav om kompensation for transport, mistede værdigenstande, forsinkelse erstatning, mad og drikke osv.
Et tilfældigt døgn, har SAS stået bag 12 flyforsinkelser, og to flyaflysninger ud af Københavns Lufthavn (CPH):
SK767 Copenhagen -> Prague 21-05-2018: 19:55 Aflyst
SK768 Prague -> Copenhagen 21-05-2018: 23:05 Aflyst
SK902 SAS Forsinkelse: 68 minutter, Newark -> Copenhagen 22-05-2018: 13:10 – 14:18
SK586 SAS Forsinkelse: 60 minutter, Palma D Mallorca -> Copenhagen 22-05-2018: 12:55 – 13:55
SK925 SAS Forsinkelse: 220 minutter, Copenhagen -> Washington 22-05-2018: 12:20 – 16:00
SK1474 SAS Forsinkelse: 60 minutter, Copenhagen -> Oslo 21-05-2018: 22:55 – 23:55
SK2590 SAS Forsinkelse: 93 minutter, Bruxelles -> Copenhagen 21-05-2018: 22:00 – 23:33
SK742 SAS Forsinkelse: 130 minutter, Copenhagen -> Vilnius 21-05-2018: 21:05 – 23:15
SK1288 SAS Forsinkelse: 88 minutter, Billund -> Copenhagen 21-05-2018: 19:45 – 21:13
SK758 SAS Forsinkelse: 74 minutter, Gdansk -> Copenhagen 21-05-2018: 19:30 – 20:44
SK1429 SAS Forsinkelse: 64 minutter, Stockholm -> Copenhagen 21-05-2018: 18:25 – 19:29
SK462 SAS Forsinkelse: 60 minutter, Copenhagen -> Oslo 21-05-2018: 18:05 – 19:05
SK1287 SAS Forsinkelse: 70 minutter, Copenhagen -> Billund 21-05-2018: 17:35 – 18:45
SK1743 SAS Forsinkelse: 60 minutter Vilnius -> Copenhagen 21-05-2018: 16:35 – 17:35
Læs mere: SAS kompensation og flyforsinkelser.
SAS & flyforsinkelser
Det er ret almindeligt at flyet er forsinket med op til en times tid – men hvis det bliver hele tre timer forsinket kan du have ret til kompensation. Forsinkelsen måles fra den planlagte ankomst på slutdestination, til det tidspunkt hvor dørene reelt åbnes og du som passager kan komme ud af flyet. Ofte kan flyet hente en del af forsinkelsen ind ved at øge hastigheden eller udnytte jetstrømme, og derfor måles forsinkelsen ved endelig ankomst på slutdestinationen.
Udover at du skal være mere end tre timer forsinket, skal forsinkelsen også være på en rute hvor start- eller slutdestination ligger i EU. Til sidst må der ikke være tale om dårligt vejr. Med dårligt vejr menes ikke almindelig regn/tordenvejr etc. Der skal være tale om ekstraordinære forhold, hvor ex hele lufthavnen lukkes ned. For SAS vil det nok oftest være kraftige storme eller snefald der kan bruges ansvarsfritagende årsag for en forsinkelse.
Det dårlige vejr skal også have direkte indflydelse på den konkrete flyvning. Hvis den konkrete flyvning udskydes på grund af dårligt vejr tidligere på dagen, hvorefter der er opstået ”kø”, så vil du fortsat have krav på erstatning.
Flyaflysninger
Hvis flyet bliver aflyst og flyaflysningen ikke er varslet i god tid, gælder, at hvis du ankommer mere end 2 timer senere på slut-destination, så vil du også have krav på kompensation. For aflysninger gælder derfor skærpede regler.
Sådan får du kompensationen
Som forsinket passager har du ret til op til maksimalt 600 euro, afhængig af rutens længde. Ved flyrejser op 1500 km, er kompensation 200 euro, fra 1500-2500 km er den 450 euro, og på flyvninger over 3500 km vil du få 600 euro.
Derudover kan du være berettiget til at få dækket omkostninger til transport til og fra lufthavn, mad og drikke, telefonopkald og hotelovernatning, såfremt forsinkelsen strækker sig over et døgn.